- Analizė dėl onkologiniams pacientams skirtų vienkartinių išmokų reglamentavimas skirtingose savivaldybėse
- Kada skiriamos socialinės išmokos onkologiniams pacientams?
- Kokia forma skiriamos vienkartinės išmokos?
- Kas lemia išmokų sumą, kaip jos diferencijuojamos?
- Kas gali kreiptis?
- Jūs galite gauti nemokamą POLA teisininko konsultaciją
Onkologinė liga atneša daug įvairių iššūkių, dažniausi iš jų – tai išaugusi finansinė našta dėl netekto darbingumo ar padidėjusių išlaidų, reikalingų gydymui, reabilitacijai, sveikatos stiprinimui, papildomų pagalbos, ortopedinių priemonių įsigijimui. Tikslinės socialinės ir/ar finansinės pagalbos teikimas yra priskirtas savivaldybių kompetencijai, todėl kiek savivaldybių – tiek skirtingų tvarkų, jų nuostatų, taisyklių.
Analizė dėl onkologiniams pacientams skirtų vienkartinių išmokų reglamentavimas skirtingose savivaldybėse #
POLA lentelė apie savivaldybių skiriamas išmokas (parsisiųsti)
2024 m. kovo mėnesį POLA atnaujino šioje analizėje pateikiamą informaciją apie onkologiniams pacientams skirtų vienkartinių išmokų reglamentavimą skirtingose šalies savivaldybėse. Analizėje pateikiama apibendrinta informacija, todėl norint susipažinti su vienkartinių išmokų mokėjimo tvarka detaliau, siūlytina peržiūrėti analizėje nurodytus teisės aktus, kurie detaliai nustato vienkartinių išmokų išmokėjimo taisykles. Atkreipiame dėmesį, kad savivaldybės teisės aktus peržiūri ir atnaujina reguliariai, todėl atsidarius šioje analizėje pateikiamas nuorodas, prašome patikrinti, ar žiūrite į vis dar aktualią dokumento redakciją.
Kada skiriamos socialinės išmokos onkologiniams pacientams? #
Visų pirma, svarbu pažymėti, kad vienkartinė išmoka yra papildoma individualaus pobūdžio socialinė parama, skirta finansinių sunkumų patiriantiems asmenims. Dalyje savivaldybių traktuojama, kad asmens liga yra pakankama sąlyga kreiptis socialinės paramos, tačiau didžiojoje dalyje savivaldybių papildomai vertinamos ir vidutinės asmens gaunamos pajamos. Analizės atlikimo metu reikalavimų pajamoms netaikė: Biržų r. sav., Druskininkų sav., Kalvarijos sav., Klaipėdos r. sav., Kupiškio r. sav., Pakruojo sav., Šakių r. sav., Šalčininkų r. sav., Telšių sav., Utenos r. sav., Zarasų r. sav., kurios laikytinos sektinais gerosios praktikos pavyzdžiais.
POLA pasisako už tai, kad apibrėžiant reikalavimus pajamoms būtų išlaikomos dvi sąlygos:
- galimybė kreiptis finansinės paramos būtų sudaroma visiems onkologine liga susirgusiems asmenims, nepakankant lėšų, numatyti, kad finansinės paramos gali kreiptis tie asmenys, kurių pajamos per mėnesį yra mažesnės nei 3 Vyriausybės remiamų pajamų (VRP) dydžio suma (528 eurai), papildomai numatant tam tikrą lankstumą, faktinį pajamų dydį vertinant ne griežtai, bet tam tikro procento ribose, siekiant išvengti tokių neretai pasitaikančių atvejų, kad žmogus nebegali kreiptis dėl jam taip reikalingos paramos, nes jo pajamų suma viršija, pvz., 50 centų.
- gaunamų pajamų vertinimas turėtų būti taikomas ne bendroms šeimos pajamoms, bet būtent sergančio asmens pajamoms – susirgus visos šeimos išlaidos ženkliai išauga, o pajamos sumažėja, be to, šis aspektas ypač aktualus drauge negyvenantiems, bet formaliai neišsituokusiems asmenims. Kaip rodo mūsų praktika, tokios situacijos nėra retos, liga visuomet ateina netikėtai, jos gydymas pareikalauja daug emocinių ir fizinių pastangų, o susitvarkyti teisinius ištuokos klausimus reikia ir jėgų, ir užtrunka pakankamai daug laiko, tuo tarpu finansinės paramos reikia čia ir dabar.
Kitas svarbus aspektas, apibrėžiantis galimybes gauti socialinę paramą susirgus, yra ligos tipas ir laikotarpis nuo ligos diagnozės nustatymo iki kreipimosi datos. 2021 m. Lietuvos savivaldybių asociacijos pateiktose rekomendacijose visoms savivaldybėms buvo pasiūlyta apibrėžti, kad paramos būtų galima kreiptis per 12 kalendorinių mėnesių patyrus sunkias traumas, susirgus ar sergant kitomis sunkiomis ar lėtinėmis ligomis. Atlikus analizę, matome, kad tai, kas tai yra sunki ar lėtinė liga, vis dar traktuojama labai skirtingai, dalyje savivaldybių paramos gali kreiptis visi, kuriems buvo nustatyta onkologinė liga, o kitose – tik tie, kuriems liga buvo nustatyta pažengusioje stadijoje.
Savivaldybės, vienkartines išmokas skiriančios tik III-IV stadijos pacientams, nes vadovaujamasi Sunkių ligų sąrašu, patvirtintu Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministro 2003-12-31 įsakymu Nr. V-800: Anykščių r. savivaldybė, Kauno m. savivaldybė, Kauno r. savivaldybė, Klaipėdos r. savivaldybė, Kretingos r. savivaldybė, Raseinių r. sav., Visagino r. sav.
Savivaldybės, kuriose galimas vienkartinių išmokų skyrimas visiems onkologiniams pacientams, bet taip pat referuojama ir į Sunkių ligų sąrašą (pvz., ir dėl to diferencijuojamas išmokų dydis): Akmenės r. sav., Anykščių r. sav., Joniškio r. sav., Kelmės r. sav., Lazdijų r. sav., Marijampolės sav., Pakruojo r. sav., Panevėžio r. sav., Panevėžio r. sav., Plungės r. sav., Prienų r. sav., Radviliškio r. sav., Rokiškio r. sav., Skuodo r. sav., Šiaulių r. sav., Šilutės r. sav., Širvintų r. sav., Švenčionių r. sav., Ukmergės r. sav., Varėnos r. sav., Vilkaviškio r. sav.
Savivaldybės, kuriose nėra numatyta vienkartinių išmokų atskirai pažymint onkologinių susirgimų, bet galima kreiptis susirgus: Klaipėdos m. sav., Molėtų r. sav., Neringos sav., Palangos m. sav., Vilniaus r. sav. nėra numačiusios atskiros išmokos onkologiniams ligoniams, tačiau kompensuojamos vaistų, gydymo išlaidos visiems ligoniams, įskaitant ir onkologinius pacientus.
Savivaldybės, kuriose nėra numatyta skirti vienkartinių išmokų susirgusiems: Tauragės ir Jurbarko raj. savivaldybės nenumačiusios vienkartinių išmokų nei onkologiniams pacientams, nei ligos atveju.
POLA pasisako už tai, kad tikslinės paramos galėtų kreiptis visi onkologine liga susirgę asmenys, nepriklausomai nuo to, kurioje stadijoje ji buvo nustatyta. Sąsaja su Sunkių ligų sąrašu,patvirtintu Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministro 2003-12-31 įsakymu Nr. V-800, yra ydinga, kadangi minėtas įsakymas pagal Sveikatos apsaugos ministerijos išaiškinimą buvo priimtas visai kitu tikslu – įgyvendinant Lietuvos Respublikos kompensacijų už valstybės išperkamą nekilnojamąjį turtą dydžio, šaltinių, mokėjimo terminų bei tvarkos, taip pat garantijų ir lengvatų, numatytų Piliečių nuosavybės teisių į išlikusį nekilnojamąjį turtą atkūrimo įstatyme, todėl šis sąrašas neturėtų būtų naudojamas apibrėžti sąlygas kitoms lengvatoms ar socialinei paramai gauti.
Pažymėtina, kad daugelis savivaldybių išmokas sieja su taikomu aktyviu gydymu, tačiau apibrėžia skirtingą laikotarpį, pvz., Kazlų Rūdos sav. nustačiusi, kad tikslinė išmoka skiriama asmenims, kuriems per 6 mėnesius iki kreipimosi ar kreipimosi metu buvo ar yra taikomas aktyvus gydymas; Marijampolės r. sav. nustačiusi, kad tikslinė pašalpa skiriama sergantiems onkologine liga – jeigu per 12 mėn. iki kreipimosi ar kreipimosi metu buvo ar yra taikomas aktyvus gydymas (atlikta operacija, taikomas spindulinis ar chemoterapinis gydymas); Panevėžio m. sav. nustačiusi, kad išmoka skiriama susirgus ligomis, jei kreipiamasi per 36 mėn. nuo šių aplinkybių atsiradimo.
Dažniausiai apibrėžta, kad pacientai gali kreiptis vieną kartą per 12 mėn., kai atitinka vienkartinių išmokų skyrimo kriterijus, pvz., Pasvalio r. sav. tuo atveju, kai pacientui taikomas aktyvus gydymas, jis gali kreiptis dėl vienkartinės išmokos vieną kartą per metus. Didžiojoje dalyje savivaldybių dažnis numatytas. Nenumatyta – Druskininkų sav., Joniškio r. sav., Pagėgių sav., Kretingos r., Rietavo sav., Vilkaviškio r. sav.
POLA pasisako už tai, kad aktyviame gydyme esantys asmenys paramos galėtų kreiptis vieną kartą per 12 mėn.
Kokia forma skiriamos vienkartinės išmokos? #
Šiuo metu savivaldybės taiko skirtingus vienkartinių išmokų skyrimo mechanizmus, vienos savivaldybės vėžiu sergantiems pacientams skiria (i) paramą, nepriklausomai nuo paciento patirtų išlaidų ir išlaidas pagrindžiančių dokumentų; (ii) kitos savivaldybės taiko modelį, kai yra kompensuojamos jau patirtos išlaidos, pvz., vaistams, medicininėms priemonėms, transportui, brangiems tyrimams ir kt., ir prašoma pateikti išlaidų faktą pagrindžiančius dokumentus; (iii) didžioji dalis savivaldybių nustato, jog onkologiniai pacientai gali kreiptis dėl paramos skyrimo arba išlaidų kompensavimo.
Pažymėtina, kad POLA ne kartą yra atkreipusi dėmesį ir siūliusi atsisakyti ydingos praktikos paramą susieti su kompensaciniu mechanizmu, kadangi (i) dalis asmenų dėl to praranda galimybes gauti paramą, t. y. reikalaujama, kad pacientai pateiktų dokumentus, pagrindžiančius jau patirtų išlaidų faktą, o dėl mažų pajamų jie tokių išlaidų patirti negali, pvz., kad įsigytų vaistų, apmokėtų brangų gydymą ir kt. (ii) reikalavimas pateikti išlaidas pagrindžiančius dokumentus yra neproporcinga administracinė našta tiek sergantiems, tiek savivaldybėms. Parama turėtų būti skiriama kaip tikslinės lėšos, o ne išlaidų kompensacija.
Savivaldybės, taikančios kompensacijos mechanizmą, t. y. dengiamos jau patirtos išlaidos:
Akmenės r. sav., Biržų r. sav., Joniškio r. sav., Kalvarijos sav., Kėdainių r. sav., Klaipėdos sav., Molėtų r. sav., Neringos m. sav., Prienų r. sav., Raseinių r. sav., Šiaulių m. sav., Širvintų r. sav., Švenčionių r. sav., Trakų r. sav., Ukmergės r. sav., Vilniaus m. sav., Visagino m. sav.
Kas lemia išmokų sumą, kaip jos diferencijuojamos? #
Išmokų dydžiai vis dar skiriasi, priklausomai nuo savivaldybės, išliko išmokų diferencijavimas pagal ligos stadijas, pvz., III-IV ir I-II stadijos, aktyvus ar tęstinis gydymas. Taip pat yra skirtingos galimybės gauti kompensavimą už vaistus, gydymą, medicinines pagalbos priemones ir kt.
POLA siūlymai – visose savivaldybėse taikyti artimus išmokų dydžius, nustatant minimalų BSI ar VRP. Taip pat siūlytina visoms savivaldybėms nustatyti alternatyvią galimybę pacientams kreiptis dėl tikslinės paramos, skirtos vaistų, maisto papildų, vitaminų, medicininių, techninės pagalbos priemonių (akiniai, inhaliatoriai, klausos aparatai, insulino pompos, kraujospūdžio matuokliai ir (ar) kitos priemonės), sveikatos priežiūros paslaugų, gydytojų konsultacijų, tyrimų, reabilitacijos paslaugų, odontologo paslaugų ir burnos sveikatai skirtų priemonių, įsigijimui/apmokėjimui, taikant ne mažesnę nei 3 VRP.
Kas gali kreiptis? #
Asmuo (šeima), kurio gyvenamoji vieta yra deklaruota toje savivaldybėje bei parama savivaldybėje skiriama ir tiems, kurių duomenys apie gyvenamąją vietą Lietuvos Respublikoje, o neturinčių gyvenamosios vietos – apie savivaldybę, kurios teritorijoje gyvena, nėra įrašyti į Gyventojų registrą, patikrinus duomenis, surašius buities tyrimo aktą.
Dėl pašalpos taip pat gali kreiptis ir kitas šeimos narys, globėjas (rūpintojas), jam atstovaujantis asmuo. Nemažai savivaldybių vis dar nėra aiškiai apibrėžusios, ar gali kreiptis tik asmuo, ar ir jo artimasis/įgaliotinis.
Jūs galite gauti nemokamą POLA teisininko konsultaciją #
Onkologiniams pacientams ar jų artimiesiems kylant klausimų, neaiškumų, abejojant dėl išmokos (ne)skyrimo aplinkybių, kviečiame registruotis POLA teisinei konsultacijai. POLA kortelės turėtojams jos teikiamos nemokamai.
Konsultacija suteikiama užpildžius konsultacijų anketą POLA tinklapyje, paskambinus ir užsiregistravus tel. +370 606 07257. arba parašius el. paštu konsultacijos@pola.lt. Konsultacijos teikiamos telefonu Jums patogiu metu.
Trumpą teisinio klausimo aprašymą (anonimiškai) paskelbsime tinklalapyje – atsakymas padės ir kitiems pacientams.